Enkele malen per jaar organiseert een club uit onze Afdeling een lezing van een fotograaf met landelijke bekendheid, waar ook de andere leden uit de Afdeling welkom zijn.
Er wordt een aankondiging verstuurd zes weken voor de lezing. Veertien dagen voor de lezing wordt de definitieve uitnodiging verzonden. De organiserende club zorgt voor een verslag met enkele foto’s.


Theo Bosboom bij Fotokring Arnhem

Op 31 oktober 2023 heeft Fotokring Arnhem in samenwerking met Fotobond Gelderland Zuid een lezing georganiseerd door gastspreker Theo Bosboom. Theo is gespecialiseerd in natuur- en landschapsfotografie en werkt voor toonaangevende tijdschriften zoals National Geographic. Met zijn werk hoopt Theo bij te kunnen dragen aan meer respect en waardering voor de natuur. Theo’s missie is om te tonen hoe mooi, belangrijk, complex en fascinerend de natuur is, in eigen land en daarbuiten. Hij richt zich vaak op de details in de natuur en weet te verrassen met een nieuwe blik of aanpak.

De lezing werd in de Nieuwe kerk in Arnhem gegeven. Op de lezing zijn ruim 50 leden van de Fotobond afgekomen waarvan ongeveer 20 leden van de Fotokring Arnhem zelf. Het was een interessante avond waar Theo met behulp van vele mooie beelden vertelde over zijn werkwijze en drijfveren. Ondanks dat het in de kerk wat frisjes was, wat goed aansloot bij de fraaie beelden van onder andere IJsland, kunnen we terugkijken op een leuke en inspirerende avond.


Theo Bosboom in zaal ‘Astoria’

Woensdagavond 23 oktober 2019, een uurtje rijden naar Winterswijk want fotoclub ‘Creashot’ heeft in theater Astoria een afdelingslezing georganiseerd met de Arnhemse natuurfotograaf Theo Bosboom. Aangekomen valt direct de entourage op, een prachtig decor voor een dergelijke lezing. Of het ligt aan het feit dat Ajax een ChampionsLeaguewedstrijd speelt tegen Chelsea of dat wij nog wat harder op de trom hadden moeten slaan qua promotie, het valt op dat de zaal meer publiek had kunnen herbergen.

Wanneer Theo begint met het bespreken van de eerste foto’s valt onmiddellijk zijn fijne gevoel voor humor op, Theo blijkt een rustige, welbespraakte oud-advocaat te zijn die een duidelijke carrière switch gemaakt heeft richting de professionele fotografie, een keuze waar hij nooit spijt van heeft gehad zo vertrouwt hij zijn publiek toe. Op een aangename manier neemt hij zijn publiek mee in de ontwikkelingvan zijn fotografie en met name de totstandkoming van series.
Met veel trial & error ontwikkelde hij zichzelf en deed dat op dermate succesvolle manier dat hij werd gevraagd te publiceren in bladen als National Geographic, Geo, Outdoor Photography, BBC Wildlife Magazine en vele andere.

Voor de pauze toonde hij beelden uit zijn boeken Dreams of Wilderness en Iceland Pure. Hier valt Theo’s voorliefde voor de natuur in combinatie met een goed ontwikkeld grafisch oog sterk op. Krachtige beelden van kwetsbare landschappen oogstrelend vastgelegd.

Na de pauze was het tijdvoor werken uit zijn boek Shaped by the Sea. Zijn liefde voor de zee voer hem langs vele kustplekken aan de Atlantische oceaan, van Noord- tot Zuid Europa.

Foto’s afgewisseld met videobeelden -die ook de making- of toonden-  lieten het aanwezige publiek genieten en verbazen. Handen jeukend om zelf aan de slag te gaan. Theo Bosboom heeft laten zien dat hij een fotograaf van wereldklasse is waarvan wij in de toekomst hopelijk nog heel veel meer fraais van gaan zien.

Uitslag Ajax vs. Chelsea 0 -1

Verslag: Marcel Waterman, Voorzitter afd. Gelderland-Zuid
Foto’s: René v/d Wal, Fotoclub Creashot


Afdelingslezing Ellen Kooi – Camera Club Wageningen

De lezing van Ellen Kooi zou oorspronkelijk op 22 januari 2019 plaatsvinden. Die dinsdagavond was het winter met zowaar een sneeuwalarm. De reis van Ellen vanuit Haarlem was niet te doen, en hetzelfde gold voor de leden van de verschillende clubs van afdeling Gelderland-Zuid. Om 18.00 uur werd de avond afgelast onder de belofte van geen afstel maar uitstel.

Dinsdagavond 7 mei was het dan zover. Zo’n 55 bezoekers zoeken ruim voor 20.00 uur een plaatsje, we tellen ongeveer 25 gasten afkomstig uit de fotoclubs van Elst, Arnhem, Zutphen, Nijmegen en Doetinchem.

Aan de hand van haar foto’s schetst Ellen de weg die zij afgelegd heeft van kunstacademie, theaterfoto’s en affiches naar opdrachten van gemeentes en provincies waarbij zij op enorme foto’s haar eigen stijl kan volgen. Voorbeelden van dit soort opdrachten zijn de ambassade in Brussel en het gemeentehuis van Zaanstad.

Hieronder volgt een bloemlezing uit haar commentaar en toelichting op de foto’s die ze ons laat zien.

Ellen werkt met daglicht. Alles is echt, geen gephotoshop. Ze vindt het belangrijk dat wat ze fotografeert daar ook gebeurd is – het landschap zal ze dus niet veranderen, het licht wel, dat is belangrijk om iets duidelijk te maken.
Een groothoek vervormt, liever gebruikt zij een standaardlens en dan bv drie opnamen naast elkaar. De meeste ideeën heeft ze bij braakliggende terreinen, maar deze ideale plekken verdwijnen snel.
Zij beschouwt fotografie vaak als zogenaamde vierde wand, waarschijnlijk een erfenis uit haar theaterfotografietijd: je kijkt in een wereld.
Vaak is de thematiek: binnen(wereld) – buiten(wereld). Kom je in beweging of niet. Terugkijken – vooruitkijken. Verstilling, vervreemdende beelden.
Een tip: als je vastloopt, toch verder gaan met fotograferen, het levert je altijd wat op, je weet wat je fout hebt gedaan.

De foto’s roepen ook vragen op, en Ellen beantwoordt die met veel plezier:
Krijgen de modellen een vergoeding? Ja, een print en eventueel een passend cadeautje. Het is vaak in de kou poseren maar ze zorgt voor een goede catering. En het gaat meestal om kinderen die ze kent.
Werkt ze bewust met de gulden snede? ‘Sinds ik die weet ben ik me er bewust van en heb ik er ook last van’.

En het laatste advies: Goed in je hoofd hebben wat je wil, en dat uitdrukken. Verzin je eigen verhaal!


Corb!no (Maarten Corbijn) / 21 september 2016 / Oog & Optiek
Tekst Hans Brongers / Fotografie Hans Kreek en Kees-Jan Schilstra

Maarten Corbijn bij Oog & Optiek

Maarten Corbijn bij Oog & Optiek

Woensdagavond 21 september: de zaal van buurthuis De Schakel in Lunteren loopt langzaam vol. Om 20.00 uur sluit de zaaldeur, waarna deze nog een enkele keer opengaat en wat laatkomers zachtjes naar binnen schuiven. Echt vol is het niet met ongeveer 45 bezoekers. De thuisblijvers bleken het helemaal mis te hebben, want het werd een geweldige avond.
Maarten liet niet alleen prachtig, boeiend, interessant en afwisselend werk zien, hij bleek ook een enthousiast, onderhoudend en begaafd spreker te zijn.
We kregen voor de pauze zijn zwart-witportretfoto’s te zien. Prachtig werk met afgewogen composities, vaak verrassend anders en geraffineerd geschoten tot in detail. De verdeling van zwarte en witte partijen in de foto’s is steeds subliem afgewogen. Maarten verdiept zich in de persoon die gefotografeerd gaat worden. Dan verkent hij liefst vooraf de situatie op mogelijkheden en maakt gebruik van allerlei simpele middelen om de foto te maken die toegesneden is op de persoon.
Na de pauze kregen we ook series in kleur te zien. Indrukwekkend zijn de foto’s die hij maakte voor Terres des Hommes, waarin de kinderprostitutie in Thailand en de Filippijnen aan de kaak gesteld wordt. Ook hier speelt voorbereiding een grote rol. Maarten maakte vooraf schetsen van situaties die hij hoopte te kunnen organiseren ter plekke.
Daarna volgde een luchtiger serie creatieve foto’s gemaakt met zijn telefoon.

Maarten Corbijn bij Oog & Optiek

Maarten Corbijn bij Oog & Optiek

Tenslotte liet Maarten nog een aantal korte films zien. Ingenieus samengesteld met prachtig fotowerk. Meestal is het beschikbare budget klein en de tijd die ervoor is uitgetrokken kort. Dat vraagt om een goede voorbereiding en perfecte timing om alle shots te maken die nodig zijn. Maarten heeft deze avond laten zien dat hij met dit soort omstandigheden goed kan omgaan: een goede voorbereiding in combinatie met een open mind en creatieve invallen leiden bij hem tot krachtige foto’s en indrukwekkende films.

Tussen de series door las Maarten een enkel kort column-achtig verhaaltje voor vanaf zijn mobieltje. Hij is namelijk ook schrijver.
De avond liep ongemerkt uit en Maarten zou nog met evenveel vaart en enthousiasme zijn doorgegaan, maar om kwart voor 11 was het toch echt tijd om af te ronden, waarna iedereen tevreden naar huis ging. Menige bezoeker liet nog even horen hoe er genoten was en zocht ook de spreker op om te bedanken voor de inspirerende avond.


Daniëlle van Zaddelhoff / 22 september 2015 / Fotokring Arnhem

FK Arnhem nodigt alle leden van afdeling Gelderland Zuid uit voor een Afdelingslezing met Danielle van Zadelhoff. Op dinsdag 22 september 2015 komt deze fotografe, wier ster snel rijzende is, naar Arnhem om over haar werk te spreken. Dit gebeurt in het kader van de Lezingencyclus van de Afdeling.
Danielle van Zadelhoff is geboren in Amsterdam; ze werkt en woont in Antwerpen. Van jongs af aan heeft ze zich beziggehouden met schilderen en kunstgeschiedenis. Zij heeft vaak model gestaan voor haar vader, die schilderde en beeldhouwde. Ook heeft ze psychologie gestudeerd. Danielle fotografeert pas sinds 2013 en is meteen helemaal geobsedeerd geraakt door het medium fotografie als middel om zichzelf uit te drukken. De combinatie van de hierboven beschreven elementen historie, kunst en psyche is terug te vinden in haar werk. Haar foto’s hebben een spanning die iedereen raakt. Ze gaan over de grote thema’s: eenzaamheid, kwetsbaarheid, de pure emoties in het dagelijks leven. Ze probeert iets te vangen in haar beelden; iets dat bijna onzichtbaar is, maar altijd aanwezig. Ook religie speelt soms een rol. Karakteristiek in Danielles werk is het gebruik van clair-obscur, iets dat ze gemeen heeft met zeventiende-eeuwse schilders als Caravaggio of Rembrandt. Er is veel contrast tussen de lichte voorgrond en de donkere achtergrond en er zijn weinig middentonen. De lichtbron zelf blijft vaak buiten beeld. Dit alles geeft een dramatisch effect, de modellen stijgen boven zichzelf uit en het beeld wordt universeel.
Kunstbeurs PAN Amsterdam (2014): Fotografe/Kunstenares Danielle Van Zadelhoff baarde groot opzien met haar ‘Porcelynen Kinderhooft’, een kunstfoto van een jeugdige ballerina met een kanten muts. Van Zadelhoff is een zeer getalenteerde laatbloeier die elke dag werkt aan een groeiend oeuvre.
Expositie Persmuseum (oktober 2014): Fotografe Danielle van Zadelhoff vangt het licht en heeft oog voor detail. Haar indringende poses en vooral haar kleurenpalet zijn meesterlijk. Haar foto’s doen soms denken aan oude meesters als Velazquez, Rembrandt, Hals, Caravaggio, Van der Goes, Van Eyck of Vermeer. Het schilderachtige aspect in haar foto’s is bijzonder, onroerend, poëtisch en onontkoombaar, men blijft kijken en genieten.


Gerenommeerd fotojournalist Bert Verhoeff / 19 februari 2014 / Oog & Optiek /

Als gastclub ontving Oog en Optiek, Lunteren op woensdagavond 19 februari 2014 fotojournalist Bert Verhoeff. Verhoeff fotografeerde jaren voor kranten en tijdschriften, met name De Volkskrant. Verhoeff won de Zilveren Camera in 1984 en was fotojournalist van het jaar in 1988. De laatste jaren legt hij zich toe op langer lopende fotoprojecten, boeken en tentoonstellingen. Soms in opdracht, vaak op eigen initiatief. Verhoeffs werk is meer dan een verzameling foto’s; het gaat naast de beelden om de bijbehorende verhalen, gedichten en achtergronden.
In Lunteren genoten ongeveer 35 leden uit de bondsafdeling van de vlotte en open manier waarop Verhoeff sprak over zijn oeuvre en zijn aanpak.


Joost van den Broek / 28 oktober 2013 / Fotografencollectief ‘De Zutphense’ /
Tekst Pierre Pinkse / Fotografie ‘Mylene Shoots
Lezing_20130928-Joost_van_den_Broek-foto_Mylene_Shoots_overzicht_650pxIn het kader van de lezingencyclus van de afdeling Gelderland Zuid van de Fotobond, organiseerde Fotografencollectief De Zutphense op zaterdag 28 september jl. een lezing door Joost van den Broek, fotograaf van o.a. Vrij Nederland en De Volkskrant. De grote opkomst gaf al aan, dat Joost van den Broek een tot de verbeelding sprekende fotograaf is. In twee uur tijd vertelde Joost over portretwerk en over fotojournalistiek.
De Zutphense bestaat 90 jaar en om die viering kracht bij te zetten werd deze lezing georganiseerd. De spreker is bekend als fotograaf van Vrij Nederland en de Volkskrant. Hij werd twee keer fotojournalist van het jaar en won meermalen een zilveren camera. Zijn boek met honderd portretten staat centraal in het deel voor de pauze. Hij maakt portretten op rolfilm en eigenlijk altijd in vierkant formaat. Daarvoor gebruikt hij een heel oude Mamiya twee-oog. Joost laat veel van de prachtige portretten uit het boek op het scherm zien en vertelt er gloedvol bij, hoe ze zijn gemaakt. Maar ook wat zijn ideeën er bij zijn. 98% van de portretten is gemaakt met bestaand licht. Omdat hij geen fotografie achtergrond heeft, maar kunstacademie heeft gedaan is hij een beetje wars van ‘toeters en bellen’. Portretten komen tot stand doordat Joost reageert op hoe mensen zich voordoen. Er wordt daarom weinig tot niets geregisseerd. Voor de aanwezige fotografen was het smullen en viel er veel te leren van wat de “meester” zo tussen neus en lippen vrijgaf aan kennis.
Na de pauze was het de beurt aan de fotojournalistiek. Ook weer aan de hand van beelden, maar nu uit zijn nieuwste boek “Goed Volk”, waarin fotojournalistiek werk van de laatste 12 jaar is verzameld. Zijn relaas over wat fotojournalistiek voor hem specifiek inhoudt, wist de aandacht van de aanwezigen steeds vast te houden. De titel van zijn boek verwijst naar zijn Brabantse achtergrond. “Goeie volk” kwam achterom en was welkom. Dat gevoel van welkom wil Joost van de Broek ook in zijn werk voor de krant tot uitdrukking brengen.
Voor zijn journalistieke werk gebruikt hij vaak een 1.4 groothoeklens. Hij gaat er ‘recht in’. Hij wil graag oog in oog staan met het onderwerp. Joost is freelancer. Zijn foto’s worden geplaatst omdat het kwalitatief goed werk is. Er is wel eens discussie met de krant en niet alles wordt altijd maar geplaatst. “Je hebt wel speling nodig bij de krant om je werk goed te kunnen doen”. Het doel van het boek is om het verhaal te vertellen van de mensen die in ons land leven. Het werk van de laatste jaren was voor Joost zo intensief en indringend, dat hij toe was aan een jaartje ‘sabbatical’. Hij doet het even rustig aan en geeft zichzelf de tijd om alles te verwerken.
Gelukkig had hij daarom de tijd om de bezoekers van zijn meer dan interessante lezing volop te boeien. En dat gold zeker ook voor de niet-fotografen uit het gezelschap.


Fotograaf des Vaderlands Ilvy Njiokiktjien/ 19 april 2013 / Fotokring ‘De Liemers’ /
Tekst Ton van Vroonhoven / Fotografie Ina Kotterman
Afdelingslezing 2013-04-18 Ina Kotterman(01)Ruim zeventig fotoliefhebbers waren afgekomen op de presentatie die Ilvy Njiokiktjien op 18 april hield bij Fotokring De Liemers. Zij kregen enthousiaste verhalen en top fotowerk voorgeschoteld.
In zijn opening verwelkomde voorzitter Jan Dannenberg de Utrechtse fotograaf, die door de uitverkiezing tot eerste Fotograaf des Vaderlands in de afgelopen week enorm in de belangstelling is komen te staan. Jan memoreerde dat Ilvy ondanks haar jeugdige leeftijd al heel veel prestigieuze prijzen in de wacht heeft gesleept.
Eén van die prijzen, een eerste prijs bij World Press Photo, gaf haar internationale bekendheid. Ilvy ging uitgebreid in op deze foto en andere beelden uit de reportage die zij maakte in een Zuid-Afrikaans jeugdkamp. Zij vertelde uitgebreid over haar ervaringen, de vasthoudendheid die nodig was om in het kamp binnen te komen en haar eerste multimedia-experimenten die zij er met schrijvend journalist Elles van Gelder uitvoerde. Dat resulteerde in de multimediapresentatie Afrikaner Blood. Ook over andere series, zoals over Keniase heksenmeisjes kon zij enthousiast vertellen.Afdelingslezing 2013-04-18 Ina Kotterman(02)
De avond verliep heel geanimeerd en er was veel interactie tussen Ilvy Njiokiktjien en het publiek. Zij vertelde over techniek, compositie, verwerven van opdrachten, het vaak lange wachten op de juiste actie en het werken voor landelijke en internationale kranten en persbureaus. Ook hoe haar foto’s in tijdschriften geplaatst zijn liet zij tijdens haar presentatie zien. Zij kan inmiddels The New York Times, NRC en Der Spiegel tot haar opdrachtgevers rekenen.
De boeiende avond, die door verkeersdrukte wat te laat begon (tip van Ilvy: “kom altijd ruim op tijd”) maar tot na elven duurde, werd gehouden in het kader van de Lezingencyclus van de Afdeling Gelderland Zuid van de Fotobond.

 


ANP fotograaf Robin Utrecht / 30 september 2011 / Fotoclub ‘Focel’ /
Tekst Johan Rasing / Fotografie Paula Loonen en Ton Venneman
Lezing-20110930-Robin_Utrecht-01
Fotoclub Focel uit Elst organiseerde op vrijdag 30 september jl. een lezing door ANP fotograaf Robin Utrecht. Naast het werk voor het ANP toonde Robin veel vrij werk dat hij maakte tijdens zijn reizen naar o.a. Namibië, Ethiopië, Zuid-Afrika, Zuid-Amerika en Thailand. De bijna 100 bezoekers waren erg onder de indruk van zijn werk en maakt veel gebruik van deze gelegenheid om Robin met vragen te bestoken, iets waartoe Robin het publiek van harte had aangemoedigd. Op die manier werd het het interactieve en dus levendige avond. Na ruim twee maal drie kwartier namen velen nog de gelegenheid na te blijven praten met Robin Utrecht, of met andere gasten.
Robin Utrecht werkte na zijn studie fotografie drie jaar bij het Utrechts Nieuwsblad, waarna hij in 2001 de overstap maakte naar persbureau ANP, waar hij nu nog werkt.
Vanaf het begin van zijn professionele carrière vallen zijn foto’s in de prijzen.
Lezing-20110930-Robin_Utrecht-03Tot op heden sleepte hij dertien prijzen binnen in de verschillende categorieën van de Zilveren Camera. In 2002 beleeft hij als 28-jarige zijn doorbraak als hij wordt verkozen tot fotojournalist van het jaar. Ook wint hij dan de zilveren Camera met zijn foto van de doodgeschoten politicus Pim Fortuyn. Voor deze foto ontvangt hij in Parijs tevens de Prix Bedrihem voor de beste Europese politieke foto van het jaar. In 2008 won Robin Utrecht de eerste prijs in de categorie Sport bij de Sony World Photography Awards met een serie over het team voetballende geamputeerden van Sierra Leone. Zeer recentelijk won Robin Utrecht een internationale fotoprijs van het Chinese staatspersbureau Xinhua News Agency.
Hij kreeg in de categorie Best Professional Singles Award de eerste prijs met de foto van een ondervoed kind in de Hoorn van Afrika.


Diana Bokje / 15 september 2011 / Fotoclub ‘De Liemers’ /
Tekst Ton van Vroonhoven / Fotografie Ina Kotterman
Lezing-20110915-Beeldkracht-01
Een dynamische en interactieve beleving was het bij Fotokring ‘De Liemers’ in Zevenaar. Diana Bokje – hoofdredacteur van het blad Fotografie – kwam toelichting geven op het boek Beeldkracht dat in het voorjaar is verschenen. Zo’n 35 fotografen kwamen hiervoor opdagen.
Beeldkracht bevat twaalf interviews van Diana met professionele en hobbymatige fotografen die eerder in Fotografie zijn verschenen. Het leuk van het boek is dat iedereen er wel fotografen in vindt waar hij/zij verwantschap mee voelt. Daardoor wordt je vanzelf naar de andere interviews getrokken en krijg je ook voor die fotografen waardering. Dat is op zich al boeiend genoeg. De presentatie van Diana (waarop de term “aanstekelijk enthousiasme” zonder twijfel van toepassing is) voegt hier veel aan toe. Zij laat beelden van de geïnterviewde fotografen zien en vertelt daar uit eerste hand haar belevenissen bij. Hilarisch verhaal hoe zij met een onderwaterfotograaf onder water ging en binnen de kortste keren haar flippers verloor, of hoe zij met Hans Wilschut in een hoosbui belandde. En de opwinding van Jimmy Kets als hij met Martin Parr wordt vergeleken.Lezing-20110915-Beeldkracht-03
En dat gebeurde met ongeremd enthousiasme dat heel veel reactie ontlokte. Toen de zaal rond elven vermoeidheidsverschijnselen ging vertonen was Diana nog even fris als aan het begin van de avond. Niet alleen mooie foto’s in grote afwisseling, gecombineerd met leuke anecdotes maar vooral ook een verhaal met een boodschap. En die boodschap is: amateurfotografen moeten meer gebruik maken van hun vrijheid. En om te excelleren moeten ze minder lui zijn en een paar stappen verder willen gaan.
Het boek Beeldkracht kun je hier als pdf-bestand downloaden.